jeg har har 2 par undulater de har danne par og det ene par har også lagt æg en gang (de var ubefrugtet så hunnen smed dem selv ud og slog huld i dem) men hvordan kan jeg få det andet par til at gå på rede (bægge par er ca 2 år) og hvordan får jeg det føste par til at prøve igen (det er ca 2 uger siden den lå på rede ) og de kan fint sammen de gå sådan og nusser om hinannen ?
Der er nok ikke noget enkelt svar på dit spørgsmål. Det er ofte sådan, at enten vil de eller også vil de ikke. Det kan dog være af stor betydning om de går i samme bur - og hvis de gør, hvor stort dettte bur er.
Det kunne nogle gange se ud som om, at yndlingsbeskæftigelsen hos fugle, der ikke yngler er, at genere andre, der gerne vil.
Hvis du kunne fjerne det par, der ikke yngler vil sandsynligheden for vellykket opdræt hos de andre være større. Parret, der ikke yngler kommer nok til det hvis de også får fred og ro.
Endeligt - eller måske først og fremmest - er det ofte et spørgsmål om ynglekondition eller ikke ynglekondition. Hvis Undulater er i ynglekondition samtidig får de som regel også unger. Ynglekondition optræder når fuglene er komplette og skinnende i fjerdragten. Hunnen er oftest nøddebrun over næbbet og hannen skinnende blå. Begges vokshud er glat og stram.
Hvis æggene er ubefrugtede kan det skyldes at siddepindene er for tynde så hunnen ikke kan holde ordentligt fast under parring.
Det var bare nogle af en række mulige årsager. Lad dem prøve et par gange igen. Så kommer det sikkert.
jeg har to par som jeg ikke kan få til at yngle de enes fint og er ude og flyve hver dag,de har været sammen i over 6 mdr,og de virker glade og tilfreds,selv om de lige er i deres fældningstid,håber du kan give mig et godt råd.
Hvis dine undulater er i fældning da er de ikke i ynglekondition.
Som @bbjch skriver i et tidligere svar til dig er dine fugle i ynglekondition når:
"når fuglene er komplette og skinnende i fjerdragten. Hunnen er oftest nøddebrun over næbbet og hannen skinnende blå. Begges vokshud er glat og stram."
Så vent du med redekasse mm. indtil de er har overstået deres fældning.
Knus Gitte
Gitte S. Andersen
Gå til debat:
Log ind
Er du endnu ikke tilmeldt bruger? Klik her for at oprette dig.