Smitter fransk fældning ?, jeg har fået tilbudt en undulat på 5 år der lider af fransk fældning- vil den smitte mine øvrige undulater hvis de går i samme bur?
Ja, det smitter! Fransk fældning skyldes en virus og er dermed umulig at behandle med medicin, da antibiotika ikke virker mod virus. Det er absolut ikke noget du skal introducere til dine øvrige fugle. Hvis jeg skal være helt ærlig bør fuglen aflives og alt hvad den har været i nærheden af skal desinficeres grundigt. Alternativt, skal fuglen helt isoleres fra andre fugle på ubestemt tid. Selvom den tilsyneladende kommer sig, kan den gå hen og blive rask smittebærer.
Det er korrekt hvad Langfeldt skriver om fransk fældning, det smitter og er provokeret af en virus, men som beskrevet af flere og oplevet hos mig selv, så opstår der en tolerence over for det omtalte virus over en periode af ca. 3 måneder. I mit fuglehus har jeg nogle gange oplevet fjerproblemer, især hvis jeg har købt nye fugle umiddelbart inden avlen er påbegyndt, hvor i mod hvis jeg har introduceret de nye fugle før de omtalte 3 måneder, har jeg sjældent oplevet fransk fældning. Så min oplevelse er, at man skal slet ikke skal introducere nye fugle senere end tre måneder før avl, men før den tid er der ikke noget i vejen for at man også kan tilføre en fugl med moderate fjerproblemer, når blot man gør sig klart at manglende hale og/eller slagfjer ikke nødvendig vis er fransk fældning men også kan være genetisk betinget. At købe en fugl med super hoved uden hale og manglende slagfjer, kan også betyde at den laver unger med super hoved og ingen hale. Obs. dette er almen kendt viden, men ikke videnskab !
Jeg står nu p.t selv med 2 redekasser, hvor der er tilfælde af fransk fældning.
Jeg oplevede også i sidste ynglesæson at unger i andet kuld hos 2 par var ramt af fransk fældning. Alle unger herfra fik deres slagfjer igen, men kun for en kort tid idet slagfjerene blev tabt igen ret hurtigt.
Efter at have undersøgt en hel del om fransk fældning og læst mange artikler besluttede jeg at aflive disse unger og stoppe med yngleriet.
Nu står jeg så i samme situation igen. 2 redekasser med franske fældere og det i deres første kuld!
Jeg ved at andre opdrættere fra tid til anden har døjet med fransk fældning, og mit spørgsmål til jer er nu:
Hvordan får man det stoppet?
Gitte S. Andersen
Gå til debat:
Log ind
Er du endnu ikke tilmeldt bruger? Klik her for at oprette dig.