Jeg har en lille undulat der hedder Alfie. (vi troede til at starte med, at det var en han. Derfor navnet) Hun har fået sig en mage, og en redekasse.
Da jeg først satte redekassen på, blev hun enormt glad, og gik derind med det samme. Hun sang og fløjtede og snakkede med mig som aldrig før. Men et par dage efter, blev hun sur og gnaven, og nu sidder hun helt oppustet. Jeg lagde desuden mærke til, at hun har en nærmest "udvidet" numse- eller æggehul, eller hvad det nu hedder..
Hannen som hun er sammen med, er helt glad, og prøver at hoppe op på hende hende hele tiden, men hun bliver bare mere gnaven.
Er der nogen af jer der ved hvorfor hun gør det? Er det fordi hun snart skal lægge æg, eller om hun er i parrings-ting?
Eller er det komplet unormalt, det hun gør?
Det er lidt underligt, for hun er ellers en meget glad og snaksagelig fugl, og meget tam.
Jeg håber i kan hjælpe mig, for det er første gang jeg prøver at få hende til at yngle, så jeg ved ikke rigtig hvordan hun skal se ud, og om det er normalt at hun er sur og gnaven.
Jeg tror at din hunundulat er ved at gøre sig klar til at lægge æg. Hunnen kan godt blive lidt gnaven til hun har lagt det første æg, der efter blive de ofte mere medgørlige og lader hannen komme til. Det du skal holde øje med, er om hun vedbliver at puste fjerene op, lader vingerne hænge løst ned, samtidig med at hun vipper voldsomt med halen, kommer hun i den tilstand, skal du holde rigtigt godt øje med hende og hvis så hun begynder at sidde på bunden af buret i stedet for pinden eller reden, så haster det med at få hende til dyrlægen, hun har i så fald fået læggenød og det kan koste hende livet.
Det er en god ting at fodre sine fugle alsidigt med f.eks. kogt æg blandet med rasp og reven gulerod og ellers give dem en lille smule grønt hver dag. Og hust så at undulater skal altid have adgang til kalk for at de kan lægge æg og udvikle deres knogler.
Og så må du have held og lykke med dit opdræt.
Med venlig hilsen
R12
Gå til debat:
Log ind
Er du endnu ikke tilmeldt bruger? Klik her for at oprette dig.